• http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
Previous Next

"Kuin vahingossa päivystäjäksi"- ansioilla palkituksi

Anne Mäkinen

"Urani tälla alalla alkoi kuin vahingossa", Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittu Anne Mäkinen sanoo. Valitsijat ovat huomioineet hänen ammattitaitoisen, asiallisen ja vaatimattoman tapansa tehdä hätäkeskuspäivystäjän töitä. 26 vuoden mittaisella hätäkeskuspäivystäjäuransa ohella  Mäkinen on kehittänyt osaamistaan sinnikkäästi ja edennyt tohtoriopintoihin asti.

Ennen hätäkeskuspäivystäjän uraansa Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittu Anne Mäkinen kertoo tulleensa alalle kuin vahingossa. Ensin Porin kaupungin puhelinvaihteesta tuli siirto palolaitokselle, josta hän päätyi Valtion palo-opistolle koulutukseen, minkä jälkeen alkoivat päivystäjän työt.
Mäkinen on työskennellyt hätäkeskuspäivystäjänä 26 vuoden ajan. Hän on kehittänyt jatkuvasti osaamistaan, mutta esimiestyöpolkua hän ei ole tuntenut omakseen. Mäkinen onkin opiskellut läheisesti hätäkeskuspäivystäjän työhön liittyvää sosiaalipolitiikkaa. Kandidaattitutkielmassaan hän tutki Porin hätäkeskuksen ja Satakunnan sosiaalipäivystyksen yhteistyötä. Pro gradu -työ puolestaan käsitteli hätäkeskuspäivystäjien kokemaa asiakasväkivaltaa. Mäkisen väitöskirja jatkaa samalla linjalla, sen aiheena on sosiaaliset hätätilanteet ja sosiaalinen hälytysvalmius.
"Tutkimusten tekeminen on aina kiinnostanut minua. Hätäkeskusala on vielä nuori, joten täällä on todella paljon erilaisia tutkimusaiheita, kunhan vain ehtisin tutkia kaikkea", Mäkinen sanoo.

Hänen mukaansa jokainen asiakas tulee kohdata tasavertaisesti, ja kuunnella, mitä hänellä on sanottavanaan. Sen jälkeen aloitetaan hätäpuhelun käsittely etenemällä viranomaisten antamien ohjeiden mukaan. "Jos apua kohteeseen tarvitaan, se hälytetään - toisinaan soittajalle riittävät pelkät ohjeet ja neuvot, miten tilanteessa tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän ei pidä tuomita, ei syyttää eikä syvemmin selvittää, miksi soittaja on siinä tilassa tai miksi ja mitä hän on tehnyt. Meidän tehtävämme on auttaa ihmistä juuri siinä hetkessä niillä tiedoin, taidoin ja keinoin, jota me hänelle pystymme antamaan. Muut viranomaiset hoitavat asiaa tämän jälkeen oman toimivaltansa mukaisesti."

 

Mäkisen aloittaessa työnsä hätäkeskuspäivystäjänä vuonna 1994, ei apuna ollut hätäkeskustietojärjestelmää, vaan työtä tehtiin puhelimen, kynän ja paperin kanssa, selkeästi rajatulla alueella. Nykyään hätäkeskuspäivystäjä vastaanottaa puheluja ympäri Suomen. Soittajat murteineen muuttuvat, mutta tilanteet säilyvät samoina.

"Vaikka koen, että hätäkeskuspäivystäjät tekevät yhteiskunnallisesti merkittävää työtä turvallisuussektorilla ja ovat usein ihmisten hädässä ensimmäisenä avun lenkkinä, tämä on kuitenkin omasta mielestäni "vain työtä" yhtä lailla kuin myyjän, kuorma-autonkuljettajan, lääkärin tai opettajan työ. Kaikilla meillä on oma paikkamme ja tehtävämme yhteiskunnassa, jotta maailma pyörii ja asiat tulevat hoidetuksi. Jokainen meistä on tärkeä ammattitaustaan katsomatta."

Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä -palkinnon luovutti Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio ja pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka Finlandia-talolla järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa 10.9.2020.

Mäkisen väitöskirjaan liittyvä ensimmäinen artikkeli on luettavissa täällä: https://www.socwork.net/sws/article/view/610/1192


L
ähde ja kuva: 112

 

Suomen Ensihoidon Tiedotus Oy Copyright ©2019. All Rights Reserved.